Att tala om ett svenskt musikunder utan att nämna några av de som är ansvariga för det är som att dansa utan musik. Det skulle inte gå att nämna alla av de som på ett eller annat sätt ha bidragit, men här är några namn som man helt enkelt inte kommer runt.
Per Gessle
Det är lätt att bli Stockholmsfixerad när man behandlar den svenska kultur- och mediebranschen. Men en av de som gjort mest för svensk musik – enligt vissa både på gott och på ont – är Halmstadsonen Per Gessle. Med sitt band Gyllene Tider tonsatte han den svenska sommaren, och han skulle säkert kunna leva gott på royalties bara från det bandets katalog. Men Gessle har ju även ett annat band.
Roxette är troligen det näst största svenska bandet någonsin, och gav många andra band från landet lagom det självförtroende som krävs för att slå utomlands. Per Gessle visade att man inte behöver skriva begåvade texter på engelska för att få en listetta – snarare tvärt om. Det man däremot behöver är en känsla för popmelodier, och en sångare eller sångerska som kan leverera texterna. Marie Fredrikssons betydelse för Roxettes framgångar ska inte underskattas.
Max Martin
Martin Sandberg föddes 1971 i Stenhamra på Ekerö i Mälaren, och började som 14-åring sjunga i glammetalbandet It’s Alive. Dessa fick skivkontrakt med Dag ”Denniz Pop” Volles skivbolag Cheiron Records, men lyckades inte sälja särskilt många skivor. Händelseutvecklingen blev ändå lyckosam för Sandberg. Arbetet på Cheiron inriktades allt mer på inspelning av musik, och det fanns även ett behov av låtskrivare. Denniz Pop rekryterade Max Martin som låtskrivare, och tillsammans skrev och producerade de bl.a. Britney Spears’ genombrottshit …Baby One More Time.
Robyn
Robin ”Robyn” Carlsson är två år äldre än Britney Spears, och hennes karriär hade kunnat följa en liknande bana. Hon släppte tre danspopskivor på stora skivbolag, med namnkunniga producenter. Sedan såg hon Kraftwerk live på en festival, blev inspirerad till att göra elektropop, och startade ett eget skivbolag eftersom det bolag hon hade kontrakt med inte ville släppa hennes nya alster. Detta ledde till hennes största kommersiella succé, och till flera bejublade turnéer i Sverige och utomlands.